29 juli 2023

Gödning och Bokashi

Förr så har jag bara odlat lite i krukor ibland och jag har aldrig någonsin funderat på eller använt gödsel eller näring förutom det som redan finns i viss planteringsjord som man köper.
Hur fasen trodde jag att det skulle funka ??
Visst det kom några ärtor och lite gräslök men det var ju ingen wow upplevelse.
Nu när vi drog igång våra pallkragar så körde vi på plantegingsjord och kogödsel.
Men sedan så har jag vattnat med nässelvatten några gånger och jag ser ju att det har gjort susen.
Jag vill tillägga att jag inte på något sätt är någon expert på ämnet utan har använt sunt förnuft bara. 
Om något ska kunna växta och leverera så måste det få bränsle.
Planteringsjord har tydligen näring för ca 4 veckor sedan är det tomt.
Skälvklart måste man fylla på om det ska kunna bli bra.
Om jag ska åka någon stans med bilen så måste jag tanka annars kommer jag inte dit.
Nässlor skall man plocka tidigt när de är små för då innehåller de väldigt mycket kväve och det gillar grönsaker vad jag förstår.
Lägg nässlor i en hink och fyll på med vatten. 
Låt stå ca 1-2 veckor.
Det skall spädas sedan 1/10 så 1dl i 1liter vatten.
Det luktar illa så vattna jorden och inte hälla på växten lixom.
Använd inte kanna med stril på för den kommer sättas igen av växtdelar i vattnet.
Nu har jag börjat fundera på hur jag ska
göra med jorden i höst och kommit fram till att jag ska prova att gräva ned bokashi-kompost i mina lådor.
Vill att de ska vara fyllda med näring i vår när jag ska börja att så igen.
Idag drog jag igång min första Bokashi.
Återkommer om den senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar