24 november 2010

Inget väder ännu för premiärtur med Spitten.

Det har inte varit väder ännu för att ta upp Spittfiren så det får vänta till en skön dag, så att jag sedan kan sätta mig vid högen med träflis med en kopp kaffe och fundera över vad jag gjorde för fel hehe.
Ikväll var jag till hobbyaffären och köpte 2st servon för det kan man nog inte få för många av.
Nu ska jag spara ihop till 3st till så har jag alla som behövs för att börja med mitt nya bygge.
Sen skall jag ha till pappas gamla plan som jag skall börja med och det blir ca 20st servon till dem :)
Nellie var med och kollade läget i hobbybutiken ikväll och hon charmade göbbera som vanligt där nere.

                        
Nu på senkvällen så har jag börjat pilla lite mer med ett av pappas gamla plan, en Champion Citabria som han byggde för ca 40 år sedan.
Han har aldrig varit uppe i luften med den men den har inte förvarats som den skall så väta och ovarsam hantering har satt sina spår.
Klädseln hade spruckigt överallt men jag ville testa att få upp det så jag tejpade allt trasigt, slängde i en motor och servon.
Någon dag innan jag skulle testa att få upp det i luften så var den i vägen för Malin och hon skulle flytta på den.
Hon har nog aldrig flyttat på ett modellplan i balsa förut för det bara spruta träflisor när hennes fingrar försvann in i flygplanskroppen hehe.
Jag lagade det med och sedan var det dags att testa men tyvärr så var det en för klen motor för mina provisoriska lagningar så den orkade inte upp och flygturen var över på ca 3 sekunder.

Jag hittar ingen ritning till planet så jag får bygga efter eget huvud, jag har fått bort nästan all klädsel och börjat göra lite nya bitar.
Jag vet inte ännu om jag ska klä med tyg eller om jag ska klä den med balsa,, jag tycker det känns bättre med balsa för jag tror det är skitsvårt med tyg.
Motorn som jag testade med var en 4,04cc 2-takt men sedan skall jag ha en 7,5 cc 2-takt eller kanske en 10 cc 4-taktare så då skall den nog fanimej lämmna marken utan problem.
Jag återkommer med uppdaterade bilder av renoveringen på detta fina flygplan och det blir väl roligt för dig mamma att se detta plan byggas igen :)
Nästa projekt efter detta blir att slutföra hans Mustang P-51 som han hade börjat bygga och den finns det ritningar på så det kanske blir lite lättare.
Nu ska jag pensla nötterna och sova
Ha de gött ..

4 kommentarer:

  1. Jaså, Nelliehar redan börjat att besöka hobby-affären. Det ska börjas i tid. Nu myser väl Dane i sin himmel,
    Ulla

    SvaraRadera
  2. Ritningar ligger det säkert här nå´nstans. Dom har han inte kastat, tror jag
    Ulla

    SvaraRadera
  3. Japp hon har varit där 2 gånger och hon har också varit med ute på fältet och flugit flera gånger :)
    Sista gången hon var med så tror jag hon fick en lite hörselskada för att motorn stannade på planet uppe i luften.
    Malin fick panik och skrek så det ekade över hela flygfältet, INTE PÅ BILEN INTE PÅ BILEN.
    Det blev ingen krasch i vår bil utan jag seglade fram den till banan och gjorde en klockren landning så klart :)

    Ja det vore bra om vi hittade de ritningarna, vi får kolla lite när vi kommer upp.

    SvaraRadera
  4. Oj vad Malin ställer till det,Bettan.

    SvaraRadera