17 november 2010

P-36A HAWK

Ikväll var jag i hobbyaffären och handlade min Fars-dag pressent som jag fick av Malin och Nellie.
Det blev 2st servon till mitt nya bygge som även det blir en Warbird,, en P-36A HAWK.
Den har en längd på 1,3 meter och blir 1,6 meter mellan vingspetsarna.
Jag tänker inte börja bygga den ännu för jag har inte alla delar som behövs just nu.
Totalt åtgår det 9st servon och just nu har jag bara 4st och så skall jag fixa en motor också innan jag startar detta bygge.
Motorn tror jag ska bli en 120 fyrtakt på 20cc så den kommer att sjunga fint :)
Denna modellen har infällbara landningsställ och flaps som skall kunna sänka farten något vid landning,, vet inte hur mycket de kommer hjälpa till men häftigt är det iallafall.

Jag har ju tagit hand om en del modeller efter min far som jag skall försöka få ordning på med tiden och jag kommer att skriva om dem senare här på bloggen.
De har förvarats i ett lite fuktigt utrymme så det kommer vara väldigt mycket jobb med att få i ordning på dem men det skall väl gå bra om jag bara har tid någon gång.
Här kommer några bilder på min HAWK.




Mmm detta blir gött att få ta upp en lugn skön vårkväll ute på gamla flygfältet.

Ha de gött nu.

7 kommentarer:

  1. OH, MILDA MAKTER, Jag höll på att svimma när jag fick se att Du vaknat till liv igen.
    Välkommen tillbaka till oss vanliga dödliga.
    Det var en fin maskin. Har den varit uppe i det blå än ?
    På tal om din pappa, så såg hans plan också så där fina ut - - FÖRE.
    Dom hade ibland ett annat utséende när dom kom ner. Men inte alltid, som Du ser på modellerna.
    Ulla

    SvaraRadera
  2. Ja detta blir spännande att se :) Får se om det blir nån flygning i vinter för mig. Jag hoppas att det blir tid för det. Vi syns snart.

    /Andreas

    SvaraRadera
  3. Haha, jaså du mamma ja det har ju varit lite tyst här på bloggen ett tag nu.
    Nej den har inte varit uppe ännu och det lär nog dröja för jag skall inte börja bygga denna förens i vår pga att jag inete har alla delar och även av utrymmespraktiska skäl.
    Detta är tyvärr en skrymmande hobby :).
    Jo han var duktig att bygga och lacka den göbben.

    Ja du Andreas det skall bli riktigt spännande detta.
    Klart det skall bli flygning för dig men jag förstår vad du menar med tid.
    Metanolplan är tyvärr ibland inte bara att ta under armen och dra iväg och flyga en stund, det kan bli att man åker hem utan att få flyga för att motorn inte vill gå som den skall men jag hoppas att fyrtaktarn på spitten kommer vara mer pålitlig än den på mitt första plan.
    Den går helt sanslöst bra och jag kommer ha vertikalprestanda på halv gas tror jag hehe.
    Ja jag hoppas verkligen att vi ses snart.

    SvaraRadera
  4. Han har skrivit på bloggen...han har skrivit på bloggen...än är inte undrens tid förbi...
    Schysst ny hobby! Kul för dem som har deg...Själv har jag knappt råd att vika pappersflyg...
    Om du behöver en rejäl knota till P36:an kan du få låna en av mina 390-bottendelar. Med viss risk för störtbombarlanding...

    Förrrsten. "...infällbara landningsställ och flaps som skall kunna sänka farten något vid landning..." Är det inte meningen att landningsställen ska vara utfällda vid landning...eller är planen att buklanda varje gång?

    Sköt om dig och dina. Hon 'Monstret' ser go ut :)

    SvaraRadera
  5. Japp Robz det har ja gjort hehe.
    Ja det är faktiskt en jävligt rolig hobby som man får ut lite av varje av.
    Mycket pillrande och skapande, en otrolig spänning under flygningen, man blir ju knäsvag så spänd är man :) och så är det ju det där med metanolmotorerna det är häftigt som tusan.
    Haha mm jo jag tror nog att du har ekonomi som klarar av lite mer än bara pappersplan.
    Den bottendelen kan komma till hands för jag planerar just nu och bygga en radiostyrd pulka så lira hit kontonumret så skall jag förbättra din ekonomi så grabbarna får nåt paket i strumporna den 24:e haha.

    Ja det vart lite dumt förklarat om ställen där och det är ju bara flapsen som skall sänka farten hehe.
    Ja hon är hur go som helst den lille.
    Sköt om er .

    SvaraRadera
  6. Börja med o sätta in stålarna så ska jag se om jag hittar bottendelen... LOL. Grabbsen vill inte ha nåt i julklapp...typ...fast...nej...
    Annars blir jag efter att ha läst om din nya hobby, lite sugen att bygga nåt skalenligt luftvärnssystem :) Men det kanske inte behövs med dina landningsställsidéer!
    Metanolmotorer är fränt! Luktar gott :D BTW.Man kan inte köra på E85?

    Tycker det låter som du ska bygga en radiostyrd gåstol istället, kanske inte med 390 men ändå...

    Hur går det med SAABarna då?

    Rock on!

    SvaraRadera
  7. Haha det var en kul idé med luftvärnssystem,, bygg det du så skall jag köpa mig en 14-kanalsradio och göra några smärre justeringar på min Spitfire.
    Sedan skall det bli ett sant nöje att rolla in över trädtopparna och bomba skiten ur din konstruktion hehehe.
    Någon gång skall jag bygga ett plan som jag skall ha en 50 eller 80cc bensinmotor i och då kanske det går att köra på E85 :)
    Det går segt med Saabarna nu för det känns töligt att inte vara hemma hos den lilla men det kommer nog igång igen när det blir läge eller när vi köpt en herrgård där jag kan bygga en verkstad :)

    SvaraRadera